יום חלום בהמבורג

המבורג היא עיר נמל משגשגת, היושבת על גדות נהר האלבה (Elbe) לחוף הים הבלטי, ולכן הים, תעלות המים והאגמים המלאכותיים שבה הם חלק בלתי נפרד ממנה. זוהי העיר השניה בגודלה בגרמניה, אחרי ברלין, ונמל המבורג הוא הנמל השלישי בגודלו באירופה והגדול ביותר בגרמניה. בהמבורג תמצאו שילוב של ישן לצד חדש: מצד אחד זוהי עיר עתיקה, עם מרכז מפואר ועטור בניינים מקושטים, אך מצד שני זוהי גם עיר מסחר ותרבות מודרנית, עם בניינים חדשים ומרשימים על קו המים.

מהמבורג יוצאים קרוזים רבים לכיוון הים הבלטי או סקנדינביה, ובעקבות קרוז כזה שיצאו אליו הוריי – התוודאתי גם אני אל המבורג מסיפוריהם. לפני כשנתיים, ביום טיול בהמבורג לפני יציאה לקרוז, ביקרו הוריי ב"עולם המיניאטורות" המפורסם של המבורג (אספר עליו בהמשך) – ושלחו לי תמונות מדהימות, שמייד עשו לי חשק לנסוע לשם גם כן…

כך נכנסה המבורג ל"מגירת החלומות" שלי, וגם בטיול שלנו היא קיבלה מקום של כבוד, ונסענו אליה ליום שלם של סיור מהנה ומגוון מאד ברחבי העיר. קרדיט גדול מגיע גם לבלוג של שני על טיולם המשפחתי בהמבורג, שסייע לי ביותר בתכנון מסלול יום הסיור השלנו.

טיפים להתניידות קלה בהמבורג

המבורג היא עיר גדולה, עם תחבורה ציבורית מצויינת, ולכן הדרך היעילה ביותר לסייר בה היא באמצעות שלל אמצעי התחבורה שהיא מציעה: רכבת תחתית, אוטובוסים ושייט במעבורות. בטיול עם ילדים, זוהי כמובן חוויה מרגשת בפני עצמה!

בכל אמצעי התחבורה הללו ניתן לנסוע באמצעות כרטיס יומי אחד לתחבורה הציבורית, אשר מידע עליו תוכלו למצוא באתר זה. את הכרטיסים ניתן לרכוש במכונות כרטיסים בתחנות הרכבת התחתית, או מנהג האוטובוס.

למשפחה כמונו של חמש נפשות, הכרטיס המשתלם ביותר הוא כרטיס יומי קבוצתי ל-5 אנשים, הנקרא בגרמנית: 9-Uhr-Gruppen-Karte, bis zu 5 Personen. הכרטיס מתאים ליום שלם משעה 9:00 (בשבת וראשון כל היום). נכון לכתיבת שורות אלה, מחירו 12 יורו – בהחלט מחיר משתלם לתחבורה ציבורית למשפחה לאורך יום שלם!

ומה עושים עם הרכב? מחנים אותו בחניון, כמובן. גם לנושא החניה יש בהמבורג מבחר גדול של חניונים מסודרים, והנסיעה פנימה לתוך העיר עד לחניון היא פשוטה יחסית, למרות גודלה של העיר. אני ממליצה על שני חניונים אפשריים, שמהם ניתן לעשות סיור מעגלי ברחבי העיר לאורך כל היום, אשר אותו מתחילים מ"עולם המיניאטורות":

• אפשרות ראשונה (המלצה של שני מסיפור הטיול שלה):

חנייה בחניון מקורה – CONTIPARK Parkhaus Speicherstadt, קרוב מאוד ל"עולם המיניאטורות" (יוצאים מהחניון, חוצים תעלה ומגיעים). בערב לחזור לחניון בנסיעה ברכבת התחתית והליכה ברגל מהתחנה – מרחק הליכה של 10 דקות מתחנת רכבת תחתית Baumwall.

• אפשרות שניה (המלצה שלי, אשר כך עשינו אנחנו בטיולנו):

חנייה בחניון מקורה – Parkhaus Millerntor, סמוך ל-Hamburg Dom שאליו נגיע בערב. צמוד לחניון נמצאת תחנת רכבת תחתית St.Pauli. מתחנה זו ניתן לנסוע בקו U3 לכיוון Berliner Tor, שתי תחנות עד תחנת Baumwall, ומשם הליכה של 10 דקות ל"עולם המיניאטורות".

אנחנו העדפנו אפשרות זו, כי בערב כשסיימנו את היום ב-Hamburg Dom והיינו עייפים מהתרוצצות ברחבי העיר – נמצאנו כבר ליד החניון בו חיכה לנו רכבנו מהבוקר, ויכולנו להגיע אליו בקלות ובמהירות.

אז אחרי שהגענו להמבורג, חנינו וקנינו כרטיס יומי לתחבורה הציבורית – אנחנו מוכנים להתחיל לטייל, ואתם מוזמנים להצטרף אלינו!

טיול מסביב לעולם ב"עולם המיניאטורות"

האתר המפורסם ביותר בהמבורג לביקור משפחתי הוא "עולם המיניאטורות" – Miniature Wunderland. האתר ממוקם בתוך מבנה באיזור הנמל של המבורג, ומשתרע על פני מספר קומות, המחולקות למתחמים לפי מדינות ומקומות מפורסמים בעולם. במתחמים של עולם המיניאטורות תוכלו לטייל, כמו גוליבר בארץ הגמדים, במקומות מופלאים ברחבי אירופה וארצות הברית. בכל איזור תוכלו לצפות בדגמים מוקטנים של מבנים, פרטי נוף, ואמצעי תחבורה כמו רכבות, אוניות, אוטובוסים, מטוסים ואפילו חללית!

בין הדגמים תוכלו כמובן לראות גם בובות קטנות של אנשים, בסצינות שונות מחיי היום-יום המומחשים בדגמים המיניאטוריים – וכדאי לכם להתבונן היטב על הפרטים הקטנים, תוכלו לגלות מצבים מרתקים וגם מצחיקים!

ייחודו של "עולם המיניאטורות" בהמבורג הוא לא רק בזכות גודלו העצום (ובאתר ממשיכים לשקוד ולבנות דגמים חדשים של מקומות נוספים בעולם – תוכלו גם אתם לצפות במלאכת העשייה והבנייה של בוני הדגמים המיניאטוריים). ייחודו הוא בעיקר בכך, שהדגמים ממש חיים ונושמים, ופעילים כמו בחיים האמיתיים: התאורה משתנה מיום ללילה ושוב ליום וחוזר חלילה, כך שניתן לצפות בדגמים במצביהם השונים לאורך שעות היממה.

טיילנו בשוויץ, איטליה, ארצות הברית ואפילו בהמבורג:

בניין הקונצרטים החדש בהמבורג
הרציפים בנמל המבורג – Landungsbücken
Hamburg Dom

הדגמים "חיים ונושמים" – הרכבות נוסעות, עוצרות בתחנות ושוב ממשיכות במסען. האוניות שטות על פני המים המלאכותיים, חללית ממריאה אל השמיים ממרכז החלל של נאס"א, ואפילו הר הגעש מתפרץ בלבה גועשת!

הדגם המרשים ביותר בעיניי הוא של שדה התעופה המבורג. זהו העתק מדוייק של הטרמינל שנחתנו בו רק לפני מספר ימים, וזיהינו בפרטי פרטים אפילו את חניון השכרת הרכב, בו קיבלנו את מכוניתנו! שדה התעופה פעיל ממש כמו בחיים, עם מסכים שמציגים את ההמראות והנחיתות, ואלה מסונכרנים בדיוק עם המטוסים מחברות התעופה השונות, שממריאים ונוחתים במסלולים. כך לדוגמא, בחרתי לעקוב אחרי טיסה ספציפית של Air Berlin לתל אביב – וליוויתי את המטוס החל מהשלב בו היה צמוד לשרוול של הטרמינל והעלה נוסעים, דרך נסיעתו אל מסלול ההמראה, ועד ההמראה עצמה!

טיפים לביקור מהנה ב"עולם המיניאטורות"

• שריינו מקומות מראש דרך אתר האינטרנט שלהם, באפשרות הנקראת "Ticket Reservation" – בה אתם משריינים את חלון הזמן של ביקורכם, אך עדיין לא משלמים מראש על הכרטיסים.
  • כשתגיעו למקום, בחלון הזמן ששריינתם מראש, תוכלו לעלות ישירות לקופת הכרטיסים המוזמנים, בהתאם לשילוט: "Entrance for all kinds of reservations"
  • הזמינו מקום בתחילת היום, אז האתר פחות עמוס במבקרים והביקור נעים יותר.
  • בסיום הביקור תוכלו ליהנות מהקפיטריה הגדולה, לנוח ולהתרענן לקראת המשך היום!

שייט במעבורת ברחבי נמל המבורג

את המבורג חייבים לבקר גם בדרך הים, ולא רק בדרך היבשה – ולספוג קצת מחוויית עיר נמל עצומה שכזאת. המעבורות בנמל המבורג הן אחד מאמצעי התחבורה הנפוצים בעיר, והן כלולות גם בכרטיס התחבורה הציבורית, כך שתוכלו לשלב שייט בנמל המבורג בביקורכם בקלות רבה. מידע מפורט על כל קווי המעבורות בנמל המבורג תוכלו למצוא באתר זה.

"קו אונידין" בנמל המבורג
"מלך האריות" בהמבורג
ספינות מפרש בשלל צבעים
ספינת קיטור עתיקה

ישנם שני קווי מעבורות, שאני ממליצה לכם לשלב בסיור שלכם:

• תחילה, מ"עולם המיניאטורות", לכו ברגל אל רציף המעבורת הסמוך למבנה המפואר של אולם הקונצרטים Elbphilharmonie Hamburg, וקחו את קו 72. תוכלו לשוט איתו עד תחנת Landungsbücken, ממנה נפרש הנמל עד האופק. כאן תוכלו לרדת מהמעבורת ולטייל במבנה הרציפים הגדול, ובו דוכני מזון כולל מאכלי דגים המיוחדים להמבורג.
Line72
מפת קו מעבורת 72 (מתוך האתר: http://www.hadag.de)
  • מתחנת Landungsbücken תוכלו להמשיך בשייט עם קו 62, העובר דרך שוק הדגים אלטונה (ALTONA), תחנת Dockland, ועד התחנה האחרונה Finkenwerder. משם חוזרת המעבורת על עקבותיה, ותוכלו לשוט איתה הלוך ושוב, חצי שעה לכל כיוון – סך הכל מדובר בשעה של שייט מהנה בנמל המבורג.
Line62
מפת קו מעבורת 62 (מתוך האתר: http://www.hadag.de)

אם תרצו לקצר את השייט – תוכלו תמיד לרדת באחת התחנות, ולנסוע ממנה למרכז העיר ברכבת תחתית או באוטובוס, כמו שעשינו אנחנו מתחנת שוק הדגים אלטונה (ALTONA) וגשר המנעולים של המבורג.

שוק הדגים אלטונה (ALTONA) וגשר המנעולים של המבורג

הפסקת צהריים ושופינג במרכז העיר המבורג

אחרי השייט, הגענו באוטובוס אל מרכז העיר ואל רחבת בית העירייה הגדול והמרשים של המבורג. בשלב זה התקדרו השמיים והחל גשם, ובשבילנו היתה זאת הזדמנות נהדרת לחמוק ממנו אל מרכז קניות שוקק חיים במרכז העיר – Europa Passage Hamburg, הממוקם בקירבת בניין העיריה המפואר – Rathaus. המטרה הראשונה שלנו היתה החנות המתוקה Flying Tiger Copenhagen, ובעקבותיה מצאנו במרכז קניות זה עוד הרבה חנויות אהובות. התפנקנו בשופינג ומתנות לכולנו, ואכלנו צהריים במתחם המסעדות שבקומה התחתונה.

כשהשמש שוב זורחת ממשיכים אל פינת חמד פורחת

כשהגשם פסק, המשכנו לטייל ברגל במרכז המבורג, בהליכה נעימה לאורך האגם המלאכותי הנקרא "אגם אלסטר". נהנינו מהמראה המלבב של האגם האלגנטי, עם הבתים הלבנים סביבו והמזרקה שבמרכזו. גם באגם ניתן לשוט בסירה, אך אנו בחרנו להמשיך ולטייל אל הריאה הירוקה והיפה של המבורג – פארק הצמחים והפרחים – Park Planten un Blomen. בפארק רחב הידיים פינות חמד רבות, עם פרחים ססגוניים, מפלי מים, ברווזים וסנאים.

20170818_161324_HDRIMG_4766IMG_4755

אנחנו נהנינו לבקר בפארק שלושה מתחמים יפים ומהנים:

• החממה הטרופית – Tropical greenhouses of the botanical garden – אשר בה ניתן לראות מגוון גדול של צמחים טרופיים, דקלים וקקטוסים.

• גן המשחקים הגדול – Bullerberge Spielplatz – אשר בו מתקנים ממש מגניבים, שהילדים נהנו מאד להשתעשע בהם.

IMG_4777IMG_4767IMG_4776

• הגן היפני ובית התה – זהו גן נוי יפני אותנטי, הגדול ביותר מסוגו באירופה, אשר באמצעו בית תה מסורתי השוכן על אגם מים קטן. התכבדנו בבית התה בספל תה יפני טעים, אותו לגמנו בהנאה בתוך השקט והשלווה של הגן היפני.

בתוך הפארק הגדול ישנה אטרקציה נוספת, שלא הספקנו לבקר: "קונצרט האור והמים" –  Wasserlichtkonzerte – מופעי מזרקת מים המשולבים עם תאורה צבעונית ומוזיקה. מופע המזרקות מתקיים בחודשי הקיץ, בשעות 14:00, 16:00, 18:00, ובשעה 22:00 מתקיים "קונצרט האור והמים" עם האורות הצבעוניים והמוסיקה. אם יזדמן לכם לצפות בו – אשמח לשמוע איך היה!

מסיימים יום נעים ביריד השעשועים Hamburg DOM

לקראת בין-ערביים הגענו אל האטרקציה הגדולה של הקיץ בהמבורג – Hamburg DOM. זהו לונה פארק גדול, ובו דוכני משחק ומתקנים מכל הסוגים, החל ממכוניות מתנגשות וקרוסלות חביבות לקטנים ועד רכבת הרים עם לופים לאמיצים. הכניסה ליריד חופשית, והתשלום הוא לכל מתקן בנפרד. טיילנו להנאתנו ביריד הססגוני, כשהשמש שוקעת והאורות המנצנצים תופסים את מקומה. בחרנו לעלות על כמה מתקנים, כמו הגלגל הענק שממנו נשקף נוף העיר, ובעיקר נהנינו מהאווירה השמחה ביריד.

כאן הסתיים יום הטיול שלנו בהמבורג. ממש מול הכניסה להמבורג דום חיכה לנו רכבנו, בחניון בו חנינו בבוקר, וכך יכולנו לחזור אליו בקלות ולנסוע חזרה "הביתה", לדירת הנופש שלנו.

היה יום חלום, עמוס וגדוש ומהנה ביותר!

2 Comments on “יום חלום בהמבורג

1. תאור יפה ומגרה של עיר ששווה לבקר בה עם המון אטרקציות ייחודיות שלא מצאתי במקומות אחרים.
    תודה על המידע המקיף והמועיל.

אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )