וינה המלכותית ב-40 מעלות צלזיוס

נכון, זאת לא טעות: 40 מעלות צלזיוס. אלה היו מעלות החום ביומנו הראשון בוינה. לא כך דימיינתי את קבלת הפנים שלנו באוסטריה, עליה חלמתי בימים הלוהטים של יולי-אוגוסט לפני נסיעתנו. שבוע לפני מועד ההמראה, הגיע לאירופה גל חום קיצוני במיוחד, אשר גם זקני וינה וזלצבורג לא זוכרים כמותו… למזלנו הרב, השרב הכבד החזיק מעמד רק עוד יום אחד אחרי הגעתנו, ואחר כך המשיך לו הלאה – ואנו נשמנו לרווחה אוויר אירופאי קריר…

ביום הטיסה שלנו לוינה, עדיין לא הרגשנו את החום הכבד. טיסת אחר צהריים של Austrian Airlines הביאה אותנו בדייקנות ונוחות אל יעדנו, וכשנחתנו ויצאנו מהמטוס בשבע בערב, היה מזג האוויר קייצי וחמים, ברמה המוכרת לנו מהבית בישראל. שעה קלה לאחר הנחיתה, כבר היינו במגרש החניה של חברת השכרת הרכב (Sixt), מעמיסים את ילדינו ומזוודותינו אל שתי מכוניות האופל אסטרה סטיישן שקיבלנו, ויוצאים לדרכנו לנסיעה קצרה אל המלון שלנו במרכז העיר.

בוינה בחרנו ללון במלון החדיש והנוח MEININGER Hotel Vienna Central Station, שהתאים לנו במיוחד בזכות מספר יתרונות: במלון חדרים בגדלים שונים, כולל חדרי משפחה עם 5 מיטות (ואפילו עם 8 מיטות!); למלון יש חניון משלו (בתשלום, ומספר המקומות שבו לא גדול – לכן מומלץ לשריין מראש מקום חניה בחניון); ארוחת הבוקר נחמדה ומגוונת; והמיקום – נהדר: בסמוך למדרחוב קניות ומסעדות נחמד ביותר, וצמוד לתחנת רכבת תחתית (קו U1), איתה הגענו בקלות ובמהירות לכל מקום במהלך היומיים ששהינו בעיר.

יום 1 – מנסים להימלט מהשרב הכבד

ביום המחרת, לאחר ארוחת בוקר טעימה במלון, התחלנו בהתלהבות רבה את טיולנו ונסענו ברכבת התחתית אל מרכז העיר – לקתדרלת סן-סטפן. פנים הקתדרלה הגדולה מרשים ומהודר, וניתן גם לעלות במעלית (בתשלום) למגדל הצפוני ולהשקיף מהגג המקושט באריחים צבעוניים על הצריחים המחודדים של הקתדרלה ועל הנוף הפנורמי של העיר וינה. פה התחילו להתגלות סדקים באידיליה המשפחתית: הגובה של גג הקתדרלה הפחיד את הילדים הקטנים, ובצירוף מעלות החום שבחוץ התחלנו כולנו להיות קצת עצבניים…

מקתדרלת סן-סטפן המשכנו לטייל במדרחוב שוקק החיים של מרכז וינה, במטרה ליהנות מיופיה של העיר – אך מסתבר שזו לא היתה מטרה מספיק ברורה וממוקדת… בשלב מסוים, השיטוט חסר התכלית בין החנויות (רובן לא ממוזגות!), כשכל אחד מושך לכיוון אחר, יחד עם מזג האוויר האילתי שנחת עלינו עם 40 מעלות צלזיוס – כל אלה הביאו אותנו לדרגת רתיחה…

רגע לפני ההתפרצות, החלטנו לשים פעמינו אל בית הקפה הוותיק והמפורסם Café Demel, הידוע בשטרודל התפוחים ובזאכרטורט שלו עוד משנת 1746. בתוך בית הקפה ניתן גם לצפות דרך קירות זכוכית בקונדיטורים השוקדים על הכנת וקישוט העוגות המפוארות.

השבנו את רוחנו עם קפה ושוקו קר ועוגות טעימות, וחישבנו מסלול מחדש להמשך היום הלוהט הזה. החלטנו להתפצל ולבלות את שעות הצהריים באתרים המתאימים להעדפות השונות של הקהל:

סבתא וסבא בחרו לבקר בארמון Hofburg המפואר, וליהנות מתצוגות הדירות המלכותיות, כלי הכסף המלכותיים של קיסרות אוסטריה, וממוזיאון סיסי – הלא היא אליזבת קיסרית אוסטריה ומלכת הונגריה, נסיכת בוואריה היפיפיה שנישאה לקיסר אוסטריה פרנץ יוזף. הקיסרית זכתה בטיולנו לשם תואר חדש ומכובד – "סיסי של סבתא" – בזכות חיבתה של אמי למיתוס של סיסי, אשר נודעה כקיסרית היפה ביותר באירופה ומצאה את מותה בידי מתנקש.

1865-sisi-by-franz-xaver
"סיסי של סבתא" – קיסרית אוסטריה היפיפיה, בתמונה המפורסמת משנת 1856 שצויירה ע"י הצייר הגרמני Franz Xaver Winterhalter  (התמונה מהאתר: http://www.gogmsite.net)

אנחנו, האופקיסטים, התלבטנו בין מספר אתרים מומלצים לביקור עם ילדים:

לבסוף בחרנו באופציה החביבה והממוזגת מכולן – Haus der Meeres – עולם הים, שהינו אקוואריום וגן חיות טרופי הממוקם במגדל ובו 11 קומות של תצוגות. הבחירה היתה מוצלחת ביותר, והילדים נהנו מהמפגש עם צבי הים הענקיים, הדגים והכרישים, ועם הקופים ותוכים בחממה הטרופית. מומלץ גם לעלות להתרעננות בבית הקפה שבקומה העליונה, שבו תצפית יפה על העיר.

אחר הצהריים נפגשנו שוב כולם במלון, ובזמן שהבנים שקעו בשנ"צ (או באוסטרית: שלאף-שטונדה), הבנות יצאו לחקור ולגלות את נפלאות סניף H&M במדרחוב הצמוד למלון.

המנוחה והשופינג הפיחו בנו כוחות מחודשים, וכך יצאנו לבילוי ערב ב-Prater – פארק השעשועים הגדול של וינה, שהינו גם פארק השעשועים הוותיק ביותר בעולם. זהו לונה פארק בסגנון הישן, שהכניסה אליו היא חופשית ולכל מתקן ניתן לקנות כרטיס. ה-Prater הוא מקום עליז ושמח בכל שעות היום, ובערב הוא ססגוני במיוחד, כשכל המתקנים מנצנצים באורות צבעוניים. בפארק ישנן גם אטרקציות נוספות, כמו מוזיאון מדאם טוסו של וינה ופלנטריום, וכמובן גם מסעדות ודוכני מזון.

בחרנו לעלות על ה-Wiener Riesenrad – הגלגל הענק הוותיק משנת 1897, אחיו הקשיש של ה"לונדון איי" (שנולד יותר ממאה שנה אחריו…), ולהשקיף ממנו על הנוף המרהיב של הפארק בשעת ערב. כולנו – חוץ מבתי הקטנה, שבגלל פחד הגבהים שתפסה בבוקר על גג קתדרלת סן-סטפן, סירבה לעלות שוב לגבהים… סבא הטוב והרחום הסכים להישאר איתה על הקרקע הבטוחה, להמתין יחד איתה עד לרדתנו מהגלגל הענק (שמסתובב לאט לאט…), וגם עמד בגבורה בנדנודיה של הנכדה – "מתי הם חוזרים?"

Wiener Riesenrad – הגלגל הענק הוותיק משנת 1897

לאחר האיחוד המשפחתי המשמח כשירדנו, המשכנו להסתובב בהנאה ברחבי הפארק, הילדים עלו על עוד מתקן או שניים לפי בחירתם, וחזרנו בסוף היום לשנת לילה עריבה במלון, עייפים ומרוצים…

יום 2 – יום הולדת מלכותי לאמא בארמון שנברון

יום הולדתי חל בקיץ, בחופש הגדול. עיתוי זה היה מבאס כשהייתי ילדה בבית ספר, ולא יכולתי לחגוג יום הולדת עם החברים בתקופת שנת הלימודים; ומבאס עוד יותר, כשהוריי היו נוסעים לטיול זוגי בחו"ל בתקופת החופש הגדול (כי אמי היתה מורה), ונאלצתי לחגוג בהיעדרם רק עם הסבתות והסבים ששמרו עלינו… כיום, כשאני אמא בעצמי, הפך עיתוי יום הולדתי לשמחה גדולה, כי תמיד חוגגים לי כשאנו ביחד בחופשת הקיץ המשפחתית שלנו בחו"ל! ילדיי מארגנים לכבודי מסיבת הפתעה קטנה, מכינים לי מראש מתנה וברכה ומחביאים אותם במזוודה (בכשרון ותחבולה ומבלי שאגלה – משימה לא פשוטה בכלל, לאור העובדה שאני זאת שאורזת בקפידה את המזוודות שלנו..), חוגגים איתי ומשמחים אותי בכל שנה.

השנה זכיתי לחגוג יום הולדת מלכותי בוינה, בארמון שנברון. הארמון המפואר, שנבנה במאה ה-17 בהשראת ארמון ורסאי, היה מקום משכנם של משפחת קיסרות אוסטריה, כולל הקיסר פרנץ יוזף והנסיכה סיסי כמובן. פירוש השם "שנברון" בגרמנית הוא "מעיין יפה", ואכן זהו אחד הארמונות הגדולים והיפים ביותר באירופה, והוא מוקף גנים יפיפיים, מזרקות מקושטות בפסלים ועבודות אמנות.

במתחם ארמון שנברון תוכלו לבקר במגוון אטרקציות, שניבנו בזמנו עבור ילדי משפחת המלוכה – וכיום הם מומלצים לביקור עם ילדים:

Tiergarten Schönbrunn – גן החיות שבארמון שנברון, הוא גן החיות הוותיק ביותר בעולם וגם גן החיות הנבחר באירופה. גן החיות מחולק לאיזורים גיאוגרפיים לפי יבשות, וניתן לראות בו מגוון מרשים של חיות מכל העולם, החל מדובי קוטב מאנטרטיקה ועד דובי פנדה מהמזרח הרחוק.

הגן גדול, מטופח מאד ושופע צמחיה ירוקה ופרחים, ברחבי הגן פינות משחק לילדים וגם פינות מנוחה ופיקניק, ובקיצור – גן עדן לבילוי עם ילדים.

אנחנו הקדשנו לביקור בגן החיות חצי יום, ונהנינו מאד גם ממופעי האכלה (ניתן לקבל את לוח הזמנים של המופעים בכניסה לגן החיות), במיוחד מהאכלת הפנדות הגדולות בענפי במבוק טריים!

מבוך השיחים והלבירינת בגן הארמון, שם ניתן "לשחרר" את הילדים להתרוצץ כאוות נפשם, לחפש את הדרך החוצה, וליהנות במתקני המשחק הרבים. מקום נפלא לשחרר אנרגיות וכיף גדול לכל המשפחה!

הגלורייטה – מרפסת התצפית המפוארת, הממוקמת על גבעה גבוהה המשקיפה על הארמון וגניו המטופחים. העלייה ברגל אל הגלורייטה עשויה להיות מעייפת מדי לילדים קטנים (אצלנו רק בתי הגדולה ובעלי טיפסו למעלה, בעוד ילדיי הקטנים ואני נשארנו להמתין להם למטה בגן הארמון), אך הנוף המדהים הנשקף מהתצפית בגלורייטה שווה את המאמץ!

מוזיאון הילדים בארמון שנברון – מוזיאון חוויתי המתאים לנסיכות ולנסיכים הקטנים, שרוצים להתנסות בחוויות מחיי היום-יום בארמון: איך גדלו, למדו ושיחקו ילדי המלוכה? מה הם לבשו ואיך הם ישבו לשולחן האוכל המלכותי? הילדים יכולים להתלבש בבגדים של נסיכות ונסיכים, וההורים יכולים לצלם תמונות בלתי נשכחות לאלבום. לצערנו לא הספקנו לבקר במוזיאון הילדים, אולי בפעם הבאה…

וכמובן – הביקור בארמון שנברון אינו מושלם בלי סיור בחדרי הארמון המפוארים. קיימות מספר אפשרויות לסיורים, ואנחנו בחרנו את הבסיסי והקצר מביניהם (בהתאם לאורך סבלנותם של ילדיי…), שכולל ביקור ב-22 חדרים שהיו חדרי המגורים של הקיסר פרנץ יוזף, רעייתו הנסיכה סיסי וילדיהם הנסיכים, וגם באולמות הנשפים המפוארים שבארמון.

אולם הנשפים הגדול בארמון שנברון – דמיינו לעצמכם את הנסיכה סיסי רוקדת כאן ואלס עם בעלה הקיסר

בזכות המגוון הרב של אפשרויות בילוי בארמון שנברון, הקדשנו לו יום שלם, ובזכות מזג האוויר המקסים שהיה באותו יום והשרב שנשבר – היה זה יום מקסים ויום הולדת מושלם בשבילי!

האוצרות היקרים שלי שחגגו לי יום הולדת נפלא בארמון שנברון

טיפים חשובים לביקור בארמון שנברון:

• מומלץ לרכוש מראש כרטיסי כניסה באתר האינטרנט של ארמון שנברון, כדי להימנע מהתורים הארוכים והמייגעים שראינו בקופות שבאתר עצמו – במיוחד כשמטיילים עם ילדים קטנים שסבלנותם מוגבלת… אנחנו הגענו עם כרטיסים שרכשנו מראש, ובזכותם עקפנו באלגנטיות מלכותית את התור הארוך לקופות ונכנסנו לסיור בארמון מייד (בשעה היעודה לנו בכרטיס) ללא כל המתנה.
  • באתר תוכלו לרכוש חבילת קומבינציה, המשלבת כרטיסי כניסה למספר אתרים במחיר מוזל, כולל שילוב עם אתרים נוספים בוינה (כמו ארמון Hofburg).
  • מומלץ להביא אתכם צידה לפיקניק בגן הארמון. אמנם בגן החיות ניתן למצוא מספר מסעדות ובתי קפה, אך בגן הארמון עצמו לא ראינו אפשרויות לקניית אוכל.

סיימנו את היום בארוחת ערב חגיגית של שניצל וינאי ענק, בגודל של צלחת שלמה, וחתמנו בכך את חלקו הראשון של טיולנו – לקראת הנסיעה לחבל זלצבורג ביום המחרת.

20130809_194213
שניצל וינאי פריך וטעים למטיילים הרעבים

יום 3 – נפרדים מוינה בחגיגת שופינג

משפחתנו ידועה כחובבת שופינג וקניונים – תכונה משותפת בעיקר לסבתא ולנכדים. לפיכך, בחרנו להיפרד מוינה בחגיגת שופינג בקניון הגדול בדרום העיר: SCS – Shopping City Süd. העמסנו את מזוודותינו ומשפחתנו לרכבים, עזבנו את המלון ונסענו אל הקניון. זאת היתה הזדמנות להתפנק במתנות ובגדים חדשים, ובצהריים לאכול באחת מהמסעדות הרבות במתחם האוכל, לפני היציאה לדרך אל חבל זלצבורג.

עמוסים בשקיות שופינג, ובמצרכי מזון שקנינו בסופרמרקט הגדול בקניון, יצאנו לנסיעה של 300 ק"מ מערבה, אל הצימר שלנו בחבל זלצבורג. הדרך עברה בנעימים בזכות הכבישים הטובים והילדים השבעים והמרוצים שנמנמו במושב האחורי…

אחר הצהריים הגענו אל הבית החדש שלנו לעשרת הימים הקרובים, בגן העדן הירוק והפורח שבעיירה הציורית Altenmarkt im Pongau בחבל זלצבורג – ואל חלקו השני והעיקרי של טיולנו, עליו אספר בפוסט הבא…

טיפים חשובים לפני היציאה לכביש המהיר באוסטריה:

• לא לשכוח לקנות מדבקת אגרה לרכב לנסיעה בכבישים המהירים – וינייטה (Vignette).
    • אם אתם שוכרים את הרכב באוסטריה (כמו שאנו שכרנו אותו בשדה התעופה בוינה), הרכב כבר יגיע עם מדבקה לשנה.
    • אם תגיעו עם רכב שכור ממדינה אחרת, למשל ממינכן, נדרש לקנות את המדבקה בתחנת דלק קרובה למעבר הגבול, וניתן לקנות מדבקה לתקופה של 10 ימים.
    • כיום תוכלו גם לקנות מדבקת אגרה דיגיטלית באתר האינטרנט, ללא צורך להדביק אותה על שמשת הרכב – ראו הסבר בסרטון הבא:

3 Comments on “וינה המלכותית ב-40 מעלות צלזיוס

1. היי אורלי,
    אנחנו עכשיו בוינה 🙂
    כמה זמן הייתם בעולם הים? מנסה לתכנן את מחר…
    תודה, צפנת

אהבתי

• היי צפנת, הקדשנו לעולם הים בערך 3 שעות. תוכלו גם לנוח ולאכול משהו קל במסעדה שלהם בקומת הגג, או אפילו רק לעלות אליה ולהשקיף על נוף העיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )